Culinair, Voedingstips

De voordelen van een plantaardig dieet op je gezondheid 

Fruits and vegetables overhead assortment colorful background green, yellow to red

Bij veganistisch eten denken sommigen van ons meteen aan allerlei tekorten. Maar is dat wel terecht? Of kan een plantaardig dieet juist ook heel gezond zijn?

We verklappen het antwoord alvast: een goed doordacht plantaardig dieet kan je gezondheid juist verbeteren. In dit artikel lees je hoe.

1: Meer groenten en fruit

Als je minder dierlijke producten eet, eet je automatisch meer fruit en groenten. Dat dit gezond is moeten we niet meer bewijzen. Fruit en groenten zitten bomvol vitamines, mineralen, vezels en antioxidanten. Allemaal stoffen die gezond zijn voor je lichaam.

2: Gezonde darmen

Een plantaardig dieet helpt je om je darmen gezond te houden. De grote hoeveelheid vezels zorgt namelijk voor een soepelere stoelgang en daarmee een lager risico op obstipatie.

Dat is echter nog niet alles: de goede bacteriën in je darmen gebruiken vezels ook als voedingsbron. Een vezelrijk plantaardig dieet helpt hierdoor om je darmflora, de verzamelnaam voor alle bacteriën in je darmen, gezond en in balans te houden. Slechte bacteriën krijgen immers minder kans om de overhand te nemen als je de vriendelijke bacteriën van een goede voedingsbron voorziet.

3: Een slanker lichaam

Een plantaardig voedingspatroon helpt je om overtollige kilo’s te verbranden. Er zijn veel onderzoeken die aantonen dat veganisten een lagere BMI hebben dan mensen die wel dierlijke producten eten. Dit komt waarschijnlijk doordat plantaardige producten gemiddeld genomen minder calorieën bevatten dan dierlijke producten. Hierdoor krijg je automatisch minder calorieën binnen, zonder dat je hier bewust moeite voor hoeft te doen.

4: Lager risico op hartziektes

Een plantaardig dieet kan gelinkt worden aan een lager risico op hartziektes. Dit komt doordat plantaardige voeding heel weinig cholesterol bevat en tevens veel armer is aan verzadigde vetzuren dan dierlijke producten. Plantaardige voedingsmiddelen komen dus de gezondheid van je hart ten goede: cholesterol kan immers een vernauwing van de bloedvaten veroorzaken, waardoor hart- en vaatziekten kunnen ontstaan.

Ook het feit dat een plantaardig dieet over het algemeen zeer vezelrijk is draagt hieraan bij. Vezelrijk eten wordt namelijk ook gelinkt aan een kleinere kans op hartziektes.

5: Een kleinere kans op diabetes type 2

Je eetgewoontes hebben een enorme invloed op het risico dat je loopt om diabetes type 2 te krijgen. Een plantaardig dieet helpt je om dit risico te verkleinen.

Bij het ontstaan van diabetes type 2 speelt je bloedsuikerspiegel een grote rol. Om het heel kort samen te vatten: veel schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen voor een hoger risico op diabetes type 2.

Een plantaardig eetpatroon kan helpen om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden en daardoor het risico te verkleinen. Ook de kans dat je last krijgt van insulineresistentie daalt hierdoor.

You Might Also Like