Gezondheid

Dit is de beste sport om vet te verbranden

sport om vet te verbranden

Sporten doen we om verschillende redenen. Je doet het om sociale contacten op te bouwen, gaat heen om je lichaam te trainen en het is een effectieve invulling van je vrije tijd. Sporten kan op veel verschillende manieren, zoals in teamverband, maar ook individueel. Wil je sporten om vet te verbranden, dan zijn er goede en minder goede sporten denkbaar. Over wat het beste helpt is nogal wat discussie.

Veel verkeerde informatie


Op internet staat veel informatie over wat helpt voor vetverbranding en wat niet. Laten we in ieder geval zeggen dat iedere vorm van sporten goed is voor vetverbranding, tenzij je er een sport van maakt om zo dik mogelijk te worden. Tijdens het sporten ben je constant in beweging en dus doe je een beroep op je vet en vetreserves. Je verbrandt daarbij niet alleen vet, maar ook nog eens calorieën uit verschillende delen van je lichaam.

Thuis sporten


Een vaak gehoorde opmerking is dat je vetverbranding sneller gaat bij spieroefeningen. Hierbij kan je denken aan push-ups, buikspieroefeningen en bankdrukken. Hierbij train je relatief veel je spierweefsel, maar je verbrandt weinig calorieën. Duursport is het tegenovergestelde van krachttraining, hierbij verbrandt je veel verkeerde calorieën die niet helpen bij het afvallen of vet verbranden. Pas na 20-30 minuten worden de vetreserves aangesproken bij cardio en dan ben je vaak al klaar.

Een combinatie

Zowel krachttraining als cardio zullen je helpen bij het verbranden van vet, maar slechts in beperkte mate. Als je optimaal wilt gaan voor vet verbranding, dan kun je het beste interval training doen. Interval is een combinatie van krachttraining en cardio, waarbij je steeds in korte periodes intensief werkt aan je lichaam.

Waarom interval?


Interval kost je veel energie, je lichaam moet zich telkens opnieuw opladen voor een nieuwe sessie. Dit is de reden waarom er tijdens interval meer calorieën worden verbrand. Omdat je tijdens de intervaltraining ook je spieren meepakt, zal je zien dat tot 48 uur na de training je lichaam nog bezig is met het verbranden van calorieën.

Naarmate je spiermassa toeneemt zal je meer energie nodig hebben. Die behoefte naar energie zorgt ervoor dat je weer vet verbrandt. Je ziet op deze manier bij interval veel sneller resultaat en dit werkt ook als motivatie om nog harder te trainen. Probeer je daarom niet op één onderdeel te focussen, maar op een combinatie van korte oefeningen.

You Might Also Like