Gezondheid

Cholesterol en de gevaren van te veel slechte vetten

Selection of healthy products. Balanced diet concept. Rustic background. Top view. Copy space.

Veel mensen hebben last van een te hoog cholesterolgehalte. Maar wat is cholesterol precies? En hoe wordt dit beïnvloed door de vetten die je eet? Je leest het in dit artikel.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een soort vet dat grotendeels wordt aangemaakt in onze lever. Als we het woord cholesterol horen, is dat meestal in een negatieve context. Toch is cholesterol ook belangrijk voor onze gezondheid. We hebben het namelijk nodig om lichaamscellen en hormonen aan te maken. Het is dus een heel nuttige stof. Als je echter te veel cholesterol in je bloed hebt of in onjuiste verhoudingen, kan het schadelijk zijn voor je gezondheid.

Waarom is een hoog cholesterolgehalte gevaarlijk?

Het cholesterolgehalte wordt uitgedrukt in millimol per liter bloed. Bij een cholesterolgehalte van meer dan 5 millimol per liter bloed, spreken we van een verhoogd cholesterolgehalte.

Bij een verhoogde cholesterol stijgt het risico op verschillende hart- en vaataandoeningen. Zo kunnen je bloedvaten namelijk nauwer worden doordat de cholesterol aan de vaatwanden blijft plakken. Hoe nauwer je bloedvaten zijn, hoe groter het risico is dat je bloedvaten worden afgesloten door bloedpropjes, wat bijvoorbeeld kan leiden tot een hartinfarct of een beroerte.

De verhouding tussen LDL-cholesterol en HDL-cholesterol

Cholesterol kan verbonden worden aan twee verschillende soorten lipoproteïnen: LDL en HDL. Dit zijn een soort ‘transporteiwitten’. Door deze verbindingen ontstaat wat we noemen LDL-cholesterol en HDL-cholesterol.

Om je hart en bloedvaten gezond te houden, is het belangrijk dat deze twee types cholesterol met elkaar in verhouding zijn. Een scheve verhouding met een te hoog LDL-cholesterol en een te laag HDL-cholesterol kan gevaarlijk zijn. LDL-cholesterol is namelijk het type cholesterol dat aan je vaatwanden kan blijven plakken, terwijl HDL ervoor zorgt dat cholesterol uit je bloed wordt afgevoerd richting je lever. Je lever breekt het vervolgens af, waarna het via gal en ontlasting je lichaam verlaat.

De invloed van vetten op je cholesterol

Normaal gesproken zorgt je lever ervoor dat cholesterol in de juiste hoeveelheden en verhoudingen wordt aangemaakt. Bepaalde aandoeningen en je leefstijl en eetpatroon kunnen deze balans echter flink verstoren.

Wat betreft je eetpatroon zijn de risicofactoren:

  • Het eten van te veel verzadigde vetten
  • Het eten van te weinig onverzadigde vetten

Transvetten

Transvetten zijn de meest schadelijke vetten voor je gezondheid. Ook voor je cholesterolwaardes zijn deze vetten verre van gezond. Ze verlagen namelijk je HDL-cholesterol, terwijl ze je LDL-cholesterol verhogen.

Transvetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Frituurvet
  • Koek
  • Cakes
  • Gebak
  • Zoutjes
  • Snacks
  • Bladerdeegproducten
  • Kant-en-klare maaltijden

Verzadigde vetten

Verzadigd vet kan in kleine hoeveelheden zeker geen kwaad voor je gezondheid. Toch kan je er beter niet te veel van eten, omdat dit geen positieve invloed op je cholesterolwaardes heeft.

Verzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Dierlijk vet
  • Roomboter
  • Slagroom
  • Volle melk
  • Kaas
  • Worst
  • Koekjes
  • Taart
  • Chocolade
  • Zoutjes
  • Snacks

Onverzadigde vetten

Van onverzadigde vetten moeten we juist niet te weinig eten als we onze cholesterolwaardes gezond willen houden. Onverzadigde vetten helpen namelijk om je LDL-cholesterol te verlagen.

Onverzadigde vetten vind je bijvoorbeeld in:

  • Lijnzaadolie
  • Olijfolie
  • Avocado
  • Walnoten
  • Amandelen
  • Pecannoten
  • Zalm
  • Haring
  • Makreel
  • Paling

Vermijd een te hoge cholesterol, vermijd slechte vetten

Binnen een gezonde levensstijl is het dus van groot belang om zoveel mogelijk de slechte vetten te vermijden en zoveel mogelijk voor de goede vetten te kiezen.

You Might Also Like